Węzły żeglarskie

Ósemka – stosowany jako zgrubienie na końcach szotów uniemożliwiające wyszorowanie się liny z bloku, kipy. Z reguły ósemkę wiążemy na końcu szotów foka i na linie talii szota grota.
Węzeł szotowy – stosowany jako zgrubienie na końcach szotów uniemożliwiające wyszorowanie się liny z bloku, kipy. Z reguły ósemkę wiążemy na końcu szotów foka i na linie talii szota grota.
Węzeł bramszotowy – Ma zastosowanie jak węzeł szotowy lub do łączenia lin jednakowej grubości. Jest pewniejszy od szotowego i odporny na szarpanie.

 

Związ wantowy – sSłuży do łączenia dwóch lin o niewielkiej różnicy średnic. Wytrzymuje duże obciążenia, możemy go stosować do awaryjnej naprawy zerwanej wanty.
Węzeł kotwiczny – Służy do wiązania kotwic, sond, wiader itp. Węzeł niezwykle pewny w trzymaniu. Po dłuższej pracy kluczka, stanowiąca składnik węzła, zaciska się.
Węzeł płaski – Przy wiązaniu należy uważać aby nie zawiązać węzła fałszywego, nazywanego czasem złodziejskim lub babskim.
Liny biegowe (pracujące) muszą być po tej samej stronie, pracować na jednej osi a końcówki po drugiej stronie. Jeśli będą skrzyżowane, węzeł będzie się rozwiązywał.

 

Węzeł refowy – Wiązany – jak widać – podobnie do płaskiego, z tym, że jeden koniec przeciągamy podwójnie. Pociągając za ten koniec, łatwo węzeł rozwiązać. Stąd chyba pochodzi nazwa – rafowy, bo potem możemy łatwo i szybko rozwiązać refsejzingi. Wszystko byłoby piękne, gdyby nie fakt, że rozplątuje się on tak łatwo, iż robi to nawet wtedy, gdy tego nie chcemy.
Węzeł flagowy – Służy do łączenia dwóch lin lub lin z kauszą. Dzięki pętelce rozwiązuje się go szybko. Jego nazwa wywodzi się stąd, że w starych zestawach kodów flagowych był stosowany do łączenia poszczególnych flag. Dzisiejsze kody mają zaczepy metalowe, ale już banderę do fału wiążemy tym węzłem.
Węzeł rzutkowy – Jak sama nazwa wskazuje, służy do wiązania rzutki do ucha cumy lub holu. Trzeba dobrze go zacisnąć, bo może się wyślizgiwać w czasie pracy.

 

Węzeł ratowniczy-Należy bezwzględnie umieć go zrobić – umiejętność szybkiego wiązania na sobie obowiązuje każdego żeglarza. Służy do zabezpieczenia człowieka w czasie pracy w trudnych warunkach – na pokładzie, za burtą lub na wysokości. Węzeł się nie zaciska. Przy jego robieniu pilnujmy się, aby lina nie zacisnęła się nam na nadgarstku. Węzeł wiążemy końcami palców.
Węzeł cumowy żeglarski– Służy do cumowania, oczywiście się nie zaciska. Również pamiętajmy o zaciśnięciu liny na polerze. Chodzi o to, że jeśli będzie luźna, to w czasie postoju jachtu na cumie „myszkuje” on, czyli kręci dziobem, a lina obciera się o poler. Po jakimś czasie przetrze się.
Węzeł knagowy – Jak sama nazwa wskazuje, służy do obkładania szotów, fałów, cum na knadze.

 

Zródło: http://www.przewodnikzeglarski.pl/wezly-zeglarskie.html